Bagan dag 1, 2, 3, 4 & 5

10 december 2017 - Bagan, Myanmar

Hoi hoi, het is weer tijd voor weer een nieuwe update!

Na de heerlijke 8 uur durende busrit van het zuiden naar het noorden van Myanmar kwamen we eindelijk aan in Bagan, DE must see van Myanmar! En ik geef ze gelijk ook, want het is er fantastisch!

Gesloopt van de busrit huurden we na ons ontbijt een fiets en gingen we als echte Hollanders tussen de tempels door fietsen. En ja, tempels is wel terecht, want er staan er namelijk zo’n 4000.

We brachten een bezoek aan een mooi tempelcomplex en werden super vriendelijk ontvangen. We mochten onze fietsen gratis stallen, kregen en presentje en werden naar binnen geleid. Schoenen moeten altijd uit voordat je de tempel betreed, dus dat deden we netjes. Eenmaal in het complex sprak een vriendelijke man ons aan om ons door te verwijzen naar de lucky buddha.

Aangekomen bij de lucky buddha (goud gespoten steen) kwamen 2 vrouwtjes met rituele geschenken naar ons toe. Er werd en gebed voor ons gedaan en wij moesten de offers aan buddha schenken. Na het offeren werd ons vriendelijk verzocht te betalen. Yes, daar hadden ze ons! Laten we het houden op dat we de locale bevolking hebben gesteund.

Die avond hebben we een filmpje gekeken en gingen we nog even uit bed voor een late night snack. Dat werd helaas even anders. Er zaten namelijk 2 dronken halfies voor de deur, een jongen en een meisje. We zagen dat de jongen moeite had met opstaan en dachten in eerste instantie dat ie niet goed geworden was. Wat bleek nou, hij had een hele fles whiskey achterover getankt, want ja hij was Iers en dat kunnen Ieren wel. Eindstand: hij is door 3 mannen naar binnen getild en heeft tot 6 uur ‘s ochtends op een houten stoel in de lobby z’n short onder zitten kwijlen en kotsen. Heerlijk ontspannen eerste avondje in Bagan!

De volgende dag zijn we verhuisd naar een ander hostel met zwembad (jaja luxepaardjes). Het hostel was pas een paar weken open, dus alles was nog spik en span. We hebben die middag een scooter gehuurd en zijn wat tempels gaan bekijken. Het was heerlijk weer, dus dat was super! Na een prachtige zonsondergang zijn we terug naar huis gegaan.

De volgende ochtend stond de wekker om half 6, vroegertje! We gingen namelijk zonsopgang kijken, wat ik normaal gesproken thuis niet doe hoor. En we hadden mazzel, want hij was echt adembenemend!

Eenmaal terug in het hostel pikten we het ontbijtje mee en vertrokken we daarna met een gratis scootertour vanaf het hostel. Super leuk, omdat je geschiedenis hoort van tempels en authentieke dorpjes aandoet die tussen de tempels liggen. Je ziet hoe simpel deze mensen nog leven en hoe zij ouderwets handarbeid verrichten.

Gister en vandaag was het behoorlijk koud, koud als in lange broeken en truien. Daarbij was er gister ook veel regen, dus hebben we heel de dag in bed gelegen en films gekeken, ook wel eens lekker! Vandaag hebben we niet veel anders gedaan op een heerlijke en welverdiende massage na dan.

Inmiddels zijn Vief en ik gescheiden (even huilen). Ik ben net aangekomen in Mandalay en Vief is onderweg naar Yangon om vervolgens te vliegen naar Bangkok waar ze haar moeder weer gaat zien. We hebben een geweldige tijd gehad!