Mandalay dag 1, 2 & Hsipaw dag 1

14 december 2017 - Hsipaw, Myanmar

Na een busrit van zo’n 5 uur van Bagan naar Mandalay, arriveerde ik eindelijk in mijn hostel. Ik had een heerlijk met in een eigen capsule.

De volgende ochtend had ik de wekken gezet voor het ontbijt en ging ik daarna op pad. Het was wel weer even wennen om helemaal alleen te zijn, maar ik probeerde er het beste van te maken en besloot om de Mandalay Hill te beklimmen.

De klim was prima te doen, maar onderweg waren er veel zwerfhonden die achter je aan liepen als ze eten roken en gewoon op de trappen kakte waar ik met m’n blote voeten overheen wandelde! Te smerig!

Eenmaal weer beneden besloot ik nog wat tempels in de omgeving te bezoeken, want ik heb er nog niet genoeg gezien, haha! Nadat ik alle tempels had bezocht ging ik terug naar het hostel. Ik at wat noedels met kip en groente naast m’n hostel voor €0,62.... Zo goedkoop heb ik ze nog nooit gehad!

Ik had mij ingeschreven voor een tour de volgende dag, zodat ik een beetje onder de mens kwam en ik gelijk een planning had. Ik ging vroeg slapen, want begin nu toch wel te merken dat de vermoeidheid toe begint te slaan.

De dag van de tour werden we (een Duits stel, een Australische en ik) opgehaald met de taxi en vertrokken we naar de eerste bestemming. We bezochten een werkplaats waar hout met de hand gebeiteld en gesneden werd. Vervolgens reden we door naar de lunch van de monniken. Hier kwamen zo’n 1200 monniken samen die in de rij gingen staan om hun eten op te halen en dit vervolgens op te eten, wat je meestal met eten doet.

Verder zijn we nog naar een zijden-weeffabriek geweest, monniken congresgebouw, verschillende tempels en als klapper op de vuurpijl hebben we zonsondergang gekeken op de langste teakhouten brug van de wereld!

Gisterochtend ben ik om 3.00 uur uit m’n hostel vertrokken om vervolgens 12/13 uur in de trein te zitten, een fantastische rit te hebben en uiteindelijk aan te komen in Hsipaw.

Maar Azië zou Azië niet zijn als er geen vertraging zou zijn. Ik heb dus 5 uur stilgestaan op 1 plek en arriveerde na 17,5 uur eindelijk in Hsipaw. De rit was geweldig! Zo zijn we door prachtige landschappen gereden en zijn we over een 400 meter hoge brug gereden, fantastisch! Nu zou je denken dat ik bloedchagrijnig zou zijn na die 17,5 uur, maar dat was nou juist niet het geval. De treinrit gaf me juist rust en ik kreeg weer echt zin om te reizen!

Na het ontbijt vanochtend besloot ik om een scooter te huren met een Duitse jongen en een Deense meid. Ik had een hele route uitgestippeld en die hebben we gevolgd. Zo zijn we naar een prachtige waterval, hotsprings, een markt en verschillende viewpoints geweest. Morgen neem ik de bus naar mijn volgende bestemming!

Foto’s komen ASAP online!

Liefs!