Kalaw dag 1, 3 daagse-trekking & Inle Lake dag 1

20 december 2017 - Inle Lake, Myanmar

Eindelijk arriveerde ik na 14 uur ik Kalaw, het startpunt van de 3-daagse trekking. Ik besloot een nachtje langer in Kalaw te  blijven, omdat ik niet had geslapen in de bus en graag uitgerust aan de trekking wilde beginnen.

Ik schreef mij samen met een meisje, die ik had ontmoet in de bus, in voor de trekking en we kregen wat informatie. We gingen slapen bij locals en de trekking zou niet al te zwaar zijn, maar niets bleek minder waar.

De eerste dag liepen we met onze groep, een groep van 6, en 2 guides een ruime 23 kilometer. Het was prima te doen en ik probeerde te genieten van de omgeving. Dit was alleen een beetje lastig, want als je niet naar de grond keek, lag je met zekerheid binnen 2 tellen onderuit.

Eenmaal gearriveerd bij onze homestay (slaapplek bij locals thuis) konden we wat relaxen. Ik plofte neer op bed, nou ja bed kon je het niet noemen, want het was een dekbed op de grond met een kussen en 2 dekens. We genoten van het traditionele Myanmarese eten en namen een douche. Eigenlijk was de douche een put met regenwater en een klein pannetje om het over jezelf heen te gooien. Geen pretje in 10 graden kan ik je vertellen.

We doken vroeg ons bed in, want er stond weer een lange dag voor de boeg. Helaas heb ik maar zo’n 3 uur geslapen, omdat het ‘s nachts afkoelt naar 4 graden en we in een bamboe huis lagen zonder voordeur. De kou was echt niet te doen.

Na het ontbijt was het weer tijd om op pad te gaan. De volgende 23 kilometer stond op ons te wachten. Na de lunch kreeg ik het zwaar. Er ontstonden namelijk zo’n 5 blaren, wat het lopen een stuk moeilijker maakte. Natuurlijk heb ik het gewoon tot de volgende homestay gehaald, maar wel met veel pijn en moeite. Een andere ijskoude douche en steenkoude nacht stond op ons te wachten.

Ook deze nacht heb ik weer zo’n 3 tot 4 uur geslapen. Ik voelde me nadat ik wakker werd grieperig en merkte toen we begonnen met het laatste stuk hoe vermoeid mijn lichaam was door vooral het slaaptekort. De blaren waren er natuurlijk ook nog, maar daar bijt ik wel doorheen.

De laatste 16 kilometer waren echt pittig, ook doordat ik niet helemaal lekker was natuurlijk en door veel te weinig slaap. Ik heb zo snel mogelijk gewandeld, zodat ik eerder bij de lunchplek zou zijn en kon rusten. Na de lunch namen we de boot naar de andere kant van het meer waar alle hostels en hotels liggen.

Na aankomst in mijn hostel ben ik meteen gaan douchen en m’n bed ingekropen. Ik heb 12 uur geslapen, maar voelde me vanochtend wel weer herboren.

Vandaag heb ik een boottour gedaan op het Inle Lake. Dit is m’n laatste bestemming in Myanmar. We hebben veel oude ambachten gezien, maar vooral veel mooie natuur. Voor de verandering was het weer steenkoud op de boot!

De 23ste zal ik terugvliegen naar Kuala Lumpur en de 24ste van Kuala Lumpur naar Amsterdam waar ik op eerste kerstdag zal arriveren, dus bereid je maar voor!

Groetjes!

1. Jan en Marianne:
    20 december 2017
    Geniet er dan nog maar van. Goede reis naar huis.
    Groetjes